10 October 2018

RESEPI MAMA UNA : PAU GEBU

Assalamualaikum. Hari ni mama una nak share resepi pau. Resepi ni mama una adjust adjust sendiri. Tak tahu la kene dengan selera korang ke tak kan. Sebab makanan breakfast una dah habis, una suka pau, kat kL tak jumpa pau sedap, maka mama una buat sendiri.
So, bahan bahan yang diperlukan simple je. Mama Una tak guna tepung pau pun. Guna gandum biasa dan i buat tak banyak. 16 biji sahaja.
Bahan- Bahan:
🍥 250 gram gandum
🍥 3 gram yis kering mauripan
🍥 2 gram baking powder
🍥 4 sudu besar gula castor
🍥 1 sudu besar minyak masak
🍥 Setengah cawan air suam
Sikit saja bahan-bahan nak buat pau ni. Tak susah pun. Yang penting kene baca cara penyediaan dengan betul. Salah Step nanti pau korang tak gebu. keras. Silap haribulan baling kat dinding, dinding boleh retak. haha.
Cara cara :
👩🏻‍🍳 Gaul sebati gandum, yis kering, gula castor dan baking powder. 
👩🏻‍🍳 Tambah air suam sikit demi sedikit sehingga menjadi doh.
👩🏻‍🍳 Kemudian masukkan minyak. Uli sampai berkilat dan tidak melekat di tangan. Tutup doh dengan kain lembab dan biarkan selama 45minit.
☠️ Jika nak warnakan, titiskan pewarna makanan selepas letak minyak. Perlu uli lebih lama untuk sebatikan warna pada doh.
Mama Una buat hijau purple. Tapi x nampak sangat warna purple.
👩🏻‍🍳 Bila doh dah kembang, tumbuk tumbuh doh keluarkan angin. Bahagikan kepada 16 bahagian.
👩🏻‍🍳 Pilih inti pilihan, leperkan setiap doh dan masukkan inti. Letak atas plastik/ kertas yang dipotong pada saiz 2 x2 inch.
👩🏻‍🍳 Biarkan doh mengembang sekali lagi. Kemudian kukus dengan air yang mendidih selama 6-7 minit.
Simple je kan. Selamat mencuba 😉
Cuma kalau korang nak kulit gebu, jangan la telan pau banyak banyak. Korang boleh order Vita C dan ESP dengan mama una. Best tau. ESP ni protein terbaik yang bantu kesihatan kulit.



Berita baik! Anda boleh mendapatkan supplement Shaklee daripada Mama Una. Daftar sebagai ahli untuk menikmati bonus pada setiap pembelian dan tips tips kesihatan. 
WhatsApp Mama Una di 0193342290 / 0192122290 (Nik) untuk mendaftar keahlian + supplement.
Jadual pemakanan dan konsultasi berterusan diberikan eksklusif untuk customer yang membuat pembelian produk Shaklee daripada Mama Una.
*DISCLAIMER
These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.
Kami ialah Pengedar Sah Shaklee di Taman Melati, Wangsa Maju, Ampang, Gombak dan kawasan sekitar. Penghantaran produk Shaklee menggunakan kurier ke seluruh Malaysia. Untuk order produk, daftar keahlian, atau peluang jana pendapatan dengan Shaklee, hubungi:
Call/ SMS/ WhatsApp : 019-3342290 / 019-2122290
E-Mail : lucky_hanim@yahoo.com
Daftar keahlian Shaklee di “Join Now“ sekarang & nikmati penjimatan hingga 20%.

No comments: