13 October 2018

KEPENTINGAN KALSIUM : RISIKO KEKURANGAN KALSIUM

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Korang tahu ke Kalsium tu adalah penting untuk Manusia. Sangat penting untuk memastikan segala tulang temulang kita sihat dan segala proses yang berlaku dalam badan ini berjalan dengan baik.
Pada tahun 2014, melalui akhbar Kosmo YAYASAN Osteoporosis Antarabangsa (IOF) mendedahkan bahawa rakyat Malaysia hanya mengambil separuh daripada kalsium yang diperlukan bagi mengekalkan kesihatan tulang.

Secara amnya, rakyat Malaysia sememangnya sedar risiko osteoporosis, namun mereka tidak mengambil langkah yang sewajarnya untuk mencegah penyakit tersebut.
Walaupun rakyat Malaysia mempunyai kesedaran yang tinggi mengenai risiko osteoporosis, namun secara purata mereka hanya mengambil kurang daripada 500 miligram (mg) kalsium setiap hari.Golongan yang berisiko menghidap penyakit ini adalah mereka yang berusia melebihi 50 tahun, wanita yang sudah menopaus, mempunyai sejarah keluarga yang mengalami osteoperosis, pengambilan kalsium dan vitamin D yang tidak mencukupi, mengamalkan gaya hidup yang tidak aktif dan perokok.

RISIKO KEKURANGAN KALSIUM
Antara golongan yang berisiko mengalami masalah kekurangan kalsium ialah:

Wanita yang sudah putus haid
Wanita yang sudah putus haid mengalami risiko kekurangan kalsium kerana kekurangan hormon estrogen yang berperanan dalam penyerapan kalsium.
Wanita yang ketiadaan haid
Wanita yang ketiadaan haid pada usia muda (child bearing age) akan turut mengalami masalah kekurangan kalsium. Ini adalah kerana, hormon yang tidak stabil menyebabkan proses penyerapan kalsium turut terganggu.
Golongan yang alah kepada laktosa di dalam susu
Golongan yang tidak boleh minum susu kerana masalah tidak toleran kepada laktosa juga mengalami risiko kekurangan kalsium. Ini adalah kerana, mereka tidak dapat memperolehi kalsium secara semulajadi daripada susu yang merupakan sumber kalsium.

PEMILIHAN PIL KALSIUM YANG TEPAT
Terdapat pelbagai bentuk dosej suplemen kalsium, contohnya tablet, kapsul, tablet kunyah, cecair dan serbuk. Kalsium dalam bentuk dosej cecair, serbuk dan tablet kunyah lebih mudah untuk diserap oleh tubuh. Tubuh badan kita juga dapat menyerap kalsium dengan lebih baik jika ia diambil dalam dos yang kecil seperti 500mg atau kurang untuk setiap pengambilan. Pengambilan suplemen kalsium dalam dos yang kecil untuk setiap interval juga boleh mengurangkan kesan sampingan seperti sembelit dan perut kembung.

Pilihlah suplemen kalsium yang berdaftar dengan Pihak Berkuasa Kawalan Dadah (PBKD). Suplemen yang berdaftar adalah dijamin keselamatan dan kualitinya, manakala suplemen yang tidak berdaftar dikhuatiri dicemari dengan logam berat seperti plumbum dan merkuri. Suplemen kalsium yang berdaftar haruslah mempunyai nombor pendaftaran yang bermula dengan “MAL” diikuti dengan 8 angka dan huruf “N” di belakang 8 angka itu. Contohnya: MAL99999999N. Selain itu, ia juga harus dilekat dengan hologram yang tertera “PBKD” di atasnya.
(rujukan : myhealth )
So, memang sangat sesuai kalau korang buat keputusan untuk mencupa supplement kalsium Shaklee. Ostematrix! Apa yang Ostematrix tawarkan?
Berita baik! Anda boleh mendapatkan supplement Shaklee daripada Mama Una. Daftar sebagai ahli untuk menikmati bonus pada setiap pembelian dan tips tips kesihatan. 
WhatsApp Mama Una di 0193342290 / 0192122290 (Nik) untuk mendaftar keahlian + supplement.
Jadual pemakanan dan konsultasi berterusan diberikan eksklusif untuk customer yang membuat pembelian produk Shaklee daripada Mama Una.
*DISCLAIMER
These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.
Kami ialah Pengedar Sah Shaklee di Taman Melati, Wangsa Maju, Ampang, Gombak dan kawasan sekitar. Penghantaran produk Shaklee menggunakan kurier ke seluruh Malaysia. Untuk order produk, daftar keahlian, atau peluang jana pendapatan dengan Shaklee, hubungi:
Call/ SMS/ WhatsApp : 019-3342290 / 019-2122290
E-Mail : lucky_hanim@yahoo.com
Daftar keahlian Shaklee di “Join Now“ sekarang & nikmati penjimatan hingga 20%.

No comments: