06 October 2018

APA ITU RADANG SENDI?

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Mak mam una komplen sendi sendi dia sakit. Pada bahagian lengan tu, dia rasa sangat sakit sehinggakan nak angkat tangan pun sakit. . Dah jumpa doktor. Doktor cakap ianya adalah radang sendi.  

Korang tahu ke apa itu radang sendi?
Terdapat pelbagai penyakit radang sendi yang selalu dihidapi pesakit, paling kerap adalah Rheumatoid Arthritis (RA) dan Osteoarthritis (OA). Secara amnya, punca radang sendi boleh disebabkan oleh:

* Penyakit autoimun

* Kecederaan - patah tulang

* Sendi haus dan lusuh

* Keabnormalan metabolik seperti gout

* Faktor keturunan

* Jangkitan bakteria dan virus

Radang sendi melibatkan kerosakan tulang rawan.

Rawan melindungi sendi, membolehkan ia bergerak dengan lancar. Ia menyerap kejutan apabila tekanan diletakkan pada sendi, seperti bila berjalan. Tanpa jumlah rawan mencukupi, tulang akan bergesel, menyebabkan kesakitan, bengkak (keradangan) dan ketegangan.

Radang sendi diklasifikasi sebagai salah satu penyakit reumatik iaitu keadaan di mana penyakit berbeza pada setiap individu dengan rawatan, komplikasi dan prognosis dengan ciri yang berbeza.

Osteoartritis (OA) - Tanda terbentuk perlahan-lahan dan menjadi lebih buruk semakin masa berlalu. Terdapat sakit di sendi, sama ada semasa atau selepas penggunaan atau selepas tempoh tidak aktif.

Sendi akan menjadi regang, terutama pada pagi. Pesakit mungkin lebih sukar menggunakannya dan rasa kehilangan fleksibiliti .

Ketulan keras, atau taji tulang boleh muncul di sekitar sendi. Dalam beberapa kes, sendi mungkin bengkak. Biasanya sendi yang terlibat adalah di bahagian pinggang, tangan, lutut dan tulang belakang.

Rheumatoid arthritis (RA) - Pesakit sering mendapati sendi sama dalam setiap bahagian badan membengkak dan sengal. Jari, tangan, kaki dan pergelangan tangan adalah paling biasa terjejas. Gejala paling teruk pada waktu pagi setelah bangun tidur dan kesakitan boleh berlangsung selama 30 minit. Tangan boleh menjadi merah dan bengkak.

Nodul rheumatoid (lebam tisu di bawah kulit lengan pesakit). Pesakit dengan artritis reumatoid rasa letih kebanyakan masa dan berlaku penurunan berat badan.

Sendi lebih kecil biasanya lebih mudah terjejas. Selalunya pesakit dengan artritis rheumatoid mempunyai masalah dengan beberapa sendi pada masa sama.

Radang sendi agresif boleh merebak dari sendi kecil di tangan, pergelangan tangan, buku lali dan kaki ke siku, lutut, pinggang, leher, bahu dan rahang.

Masalah radang sendi ini akan memberi kesan teruk dan kesan negatif kepada urusan seharian individu. Macam mak Mama Una, banyak urusan seharian tidak dapat dibuat dengan baik disebabkan oleh kesakitan akibat keradangan.

Untuk kurangkan kesakitan dan make sure mak terus sihat, mama una cadangkan mak ambil Ostematrix dan Omega Guard. 

Kenapa? Kerana Ostematrix ini membekalkan sumber kalsium untuk tulang supaya tulang lebih kuat dan pergeseran antara sendi dapat dikurangkan. jika tulang tak kuat, berat tubuh akan memberi tekanan kepada sendi sendi terusnya meningkatkan pergeseran sendi sendi.
Omega Guard pula berfungsi sebagai anti radang. Mengurangkan keradangan akibat pergeseran sendi sendi yang telah kehilangan rawan.
Kalau korang rasa nak dapatkan untuk mak ayah yang sedang mengalami masalah radang sendi, yang sedang lenguh lenguh sakit lutut, boleh contact mama una terus tau. Klik saja link.
http://mamauna.wasap.my/
Berita baik! Anda boleh mendapatkan supplement Shaklee daripada Mama Una. Daftar sebagai ahli untuk menikmati bonus pada setiap pembelian dan tips tips kesihatan. 
WhatsApp Mama Una di 0193342290 / 0192122290 (Nik) untuk mendaftar keahlian + supplement.
Jadual pemakanan dan konsultasi berterusan diberikan eksklusif untuk customer yang membuat pembelian produk Shaklee daripada Mama Una.
*DISCLAIMER
These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.
Kami ialah Pengedar Sah Shaklee di Taman Melati, Wangsa Maju, Ampang, Gombak dan kawasan sekitar. Penghantaran produk Shaklee menggunakan kurier ke seluruh Malaysia. Untuk order produk, daftar keahlian, atau peluang jana pendapatan dengan Shaklee, hubungi:
Call/ SMS/ WhatsApp : 019-3342290 / 019-2122290
E-Mail : lucky_hanim@yahoo.com
Daftar keahlian Shaklee di “Join Now“ sekarang & nikmati penjimatan hingga 20%.
Terima kasih.💓



 

No comments: