26 February 2018

RESEPI TELUR UNTUK DIET

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Hahaha. Mama Una tak tahu la nak bagi nama apa resepi ni. Sila suggest tau. Semalam balik daripada Taman Tasik Titiwangsa, mama una campak campak je telur dan bahan bahan lain dalam mangkuk.
suami duk cakap lapar lapar lapar. hai, stress pulak nak kuruskan suami sorang ni. dia punya lapar tu makin panjang zikirnya. letih nak layan tau.
so, siapa diet boleh la try buat resepi telur ni. tapi kalau korang buat diet atkins, omit roti tu. Mama Una buat diet kalori.
Bahan-Bahan.


🍳 4 biji telur
🍳 2 ekor udang potong dadu (nak buh lebih pun tak apa)
🍳 Daun ketumbar
🍳 1/2 labu bawang besar
🍳 2 biji cili dipotong nipis
🍳 Lobak merah dipotong dadu
🍳 sekeping cheese dipotong 9
🍳 1/2 sudu kecil garam
🍳 sekeping roti wholemeal dipotong 9
🍳 Acuan yang sesuai
Cara cara:
Campur bahan dan gaul rata

Susun Roti

tuangkan bancuhan telur

susun kepingan cheese

Siap di kukus
🥧 Pukul telur sehingga sebati putih dan kuning.
🥧 Masukkan semua bahan kecuali cheese dan roti. Gaul rata.
🥧 susun roti dalam acuan. Rujuk gambar
🥧 Tuangkan bancuhan telur dan susun kepingan cheese
🥧 Kukus sehingga masak.
🥧 Sedap di makan dengan sos cili. Sesuai untuk yang tengah diet 😉
Kalau tak suka pedas omit saja cili padi. Anak anak pun boleh makan. Selamat mencuba. Nanti dah cuba boleh share gambar kat komen 😉    Berkhasiat okey. Semua ada. Protein, karbo dan serat.
Kalau nak sihat lagi boleh amalkan vita C! Vita C shaklee tengah promo. Dapatkan dengan mama una tau. 😊

No comments: