09 October 2010

Antara Cara Hotel dan Cara Kampung

berkenaaan dengaaaan taaajuuukkk..ah sudah..giler taip panjang2..okey2.. pendek dan ringkas...ini adalah entry pasal pendapat..

ape pendapat korang!

seorang pakcik yang juga penuntut jurusan undang-undang di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia berkata
"orang sekarang kawen cerai tu dah jadi macam mainan sebab dierorang x susah nak kawen, skrang kawen semua hotel urus..pg duduk makan dan bersanding ajer..x macam dulu, minggu depan nak kawn, minggu nie dah sibuk cari orang kampung untuk gotong royong kopek bawang, tanak nasi, masak gulai, goreng ayam...bile gaduh, nak bercerai, orang-orang dulu pk balik, susah nyer nak kawen, satu kampung duk tulung itu ini sebab dier nak kawen, aleh2 x jadi cerai..tapi orang skang, kawen senang, cerai senang lah"

skang nie orang kampung pun kawen kat dewan..ya dak??pakai caterer bagai..
korang rase macam maner?? ini ikot common senselah..kalau ikut Islam, dah Allah tetapkan mereka bercerai nak wat macam manekan.tapi itu bleh ubah kan kalau kite usaha...any komen??

3 comments:

sholehah said...

stuju... org da mula xappriciate wedding tu skang... suma sponsor... usaha dan kesungguhan tu xada... yang buat kita menghargai dan menjaga sesuatu perkahwinan tu sbb kita mmg bersungguh dan berusaha ke arah itu... tp bila suma da free skang... we tend to take advantage of it... ya mungkin da xde jodoh.. tp dtgnya dr kita juga... ^_^

sollehahn said...

ada point gak tuh..

orang skang sedia duit je, semua siap...pastu senang2 bercerai...
tp dulu, nak kawin, semua nak pikir, susah...so bila bergaduh, diorang pikir balik, nak kawin susah, so tak jadi bercerai...=)

Siti Nurhanim said...

yep..semua dan macam kawen instant.. macam maggi pulak kan..