04 December 2010

BUkan Hanim Buat Penilaian yang Betul

mmm..macam mane nak mula yer..kat cni hanim just nak kongsi ape yang saye rase pasal menutup aurat..lately hanim tgk ramai dah artis yang tutup aurat..alhamdulillah..tapi ini bukan isu untuk post kali ini, saye x reti nak bincangkan isu artis..yang saye tahu keadaan dan situasi yang berlaku di sekitar hanim shaja...

untuk yang itu, saye merase kan trend memakaikan tudung kepada anak kecil adalah tidak bersesuaian..sekarang ini, ibu-ibu muda sangat ghairah menyarungkan menutupkepala selain topi kepada anak pompuan mereka..budak kecik yang tapak kali pelum pun jadi sebesar tapak tangan dah di asuh pakai tudung..alhamdulillah..bagus lah tu..tapi hanim dengan dasat nyer cakap itu x sesuai..sebab ape??

1st: dalam keadaan tersebut, anak-anak kecil itu bukan wajib untuk menutup aurat..pakaikan apa sahaja yang x membebankan nyer..beliau deserve untuk merasa baju2 yang memberi keselesaan kepada beliau sebagai seorang baby..betul x??nie budak maseh atas dukung, dah sibuk2 nak pakai kan tudung..budak pun tahu rimas lah mak weh..

2nd: secara logik pada pemikiran HANIM yang cetek ilmu ini, bayi sepatut nya sentiasa berada dalam keadaan selesa, tidak panas untuk tumbesaran beliau..disebabkan alasan pertama seperti yang di atas, hanim rase, x perlu lah pakai tudung mase umo budah tu setahun dua..betol x??x setuju jangan marah okey..

3rd: hanim ade buat satu pemerhatian, anak seorang ustazah, di didik dengan penuh kaseh sayang, ajar menutup aurat semenjak kewajipan tu belum terletak ke atas diri nya sendiri, namun bile dah boleh pilih jalan hidup sendiri, semua berubah..dengan alsan masa kecik dah tutup aurat, bile besar boleh bukak semua, beliau bangga memperagakan perhiasan tubuh..susah x?? pasal arguement nie, jangan cakap saye nie close minded pulak!

budak ni pun x tahan pakai tudung..kejap aje..tahun-tahun selepas itu dah x pakai..
kepada ibu beliau, nanti dier dah BESAR ckit lagi boleh lah pakai kan..
kecik lagi tu, dah besar, dah paham erti kewajipan tutup aurat..

tu aje..saye mintak maaf jika apa yang saya ajukan ini bertentangan dengan pendapat anda yang lebih berilmu dan paham ttg agama..hanim percaya, didikan yang betul dapat menepis argument number 3 itu..tapi HATI milik Allah kan..bagi lah baby yang kecik itu merasa hidup nya sebagai seorang baby..x der kewajipan baby tu untuk pakai tudung ..sampai masa yang sesuai, dah pandai jalan, dah bleh paham tanggungjawab sebai seorang muslimah elok lah ajar kan dier pakai tudung....itu sahaja..

psst: hanim x cakap yang penilaian hanim ini sangat betul..ini ape yang hanim perhatikan berlaku..i'm sorry if i'm going so far in aurah issue..

thanks for reading

1 comment:

orang panggil aku mun. said...

comel gamba budak kecik tu hehe