30 November 2010

Kenapa lelaki Perlu Tahu How to be Imam

" ko tahu, menantu aku, si Peah tu tak pandai masak dooh..goreng ikan pun hangit"

terharu kan bile mak mertua secara directly "memuji" kite kat blakang. makcik pasangan gossip tu pulak bleh sambung "tu lah hang, aku suruh kawen kan dengan anak pompuan aku hang tak mau"..fire stone sungguh makcik nih.. ish..bajet anak die full package ape..dua2 hampeh..hoho

"sepatut nyer makcik tu tny lah "anak kau tahu jadi Imam??".. amik kau..baru lah mak mertua si pompuan tu tersiput-siput sedut..pastu si menantu bleh buat chicken dance cz ader backup..hahahha..ok..cukup! (sambung gelak ciket..hahaha)

tapi di kalangan masayarakat melayu sekarang, itu x jadi isu kan..yang penting poket tebal, muke hensem, mak bapak orang baik-baik, umah besau..material sungguh..ingat sume tu kekal??tapi nak buat macam mane, dah mentality orang melayu..tapi saye rase bnda nie boleh ubah kot.. bukan mengharapkan lelaki itu mampu jadi imam untuk semayang jumaat di masjid..tapi cukup sekadar die mampu mengimamkan solat bersama isteri tercinta..yer x?? same macam pompuan,bukan nak suruh dier masak setaraf dengan chef hotel 5 bintang, tapi cukup untuk dier mampu menghidangkan juadah untuk sang suami..cheewaahh :)

kalau tak tahu, blajar lah..same dengan pompuan yang x tahu masak kan..duk suruh hafal buku resepi tu..elok nanti kawen, atas dulang hantaran, letak skali buku-buku agama "cara menjadi imam" untuk pihak lelaki..untuk pompuan letak buku "Mari Memasak Sesedap-sedapnye"..hoho..ader ke buku macam tu?? ok, indirectly lah kan..kalu pompuan x pandai masak kene blajar, lelaki x bleh jadi imam pun bleh blajar jugak kan..

bukan nak cakap bile lelaki tak bleh jadi imam rumah tangga tak bahagia..bahagialah dengan cara tak bleh jadi imam..saye tak sempat kawen lagi, dah kawen nant saye juga mahu suami yang boleh jadi imam, saye bleh jadi makmum ... saye mahukan kebahagiaan yang di rahmati ALLAH :)..ooppss bukan saye cakap kebahagiaan yang dikecapi dengan lelaki tak bleh jadi imam tak diredhai okey..RAHMAT dan REDHA tu lain tau tak ! ok..itu sahaje..nampak merepek..tapi saye rase x..hihi (ah memang ko yang tulis x kan ko rase merepek)..errkk

psst: kalau pompuan tak bleh masak bleh pg makan kat kedai, tapi kalu lelaki tak bleh jadi imam, bleh x pinjamlaki orang nak buat imam..laki sendiri kan lebih afdal :)
thanks for reading :)

5 comments:

Kenzo@MrConteng said...

hehe..betul2! tapi kalau laki xleh jadi imam tepaksa pinjam laki orang lain la...kne g masjid, lagi afdal~ hihi

Leya said...

hee btul2....
msk ley blajar kn...
kak hanim chat?
best x cuti?ehehhe ;p

haNem said...

encek conteng: pompuan lagi bagus duk umah, solat kat umah..lelaki jer yang afdal g masjid :)x caye chek hadith ok :)

leya: cuti is x best sebab boleh jadi sangat gemoookkk!!

NOOR FATIN said...

setuju2!

Nurina Izzati said...

betul..
eh, mna boleh pinjam laki org..
hehe..
=)