14 August 2011

sambal Gile KENTANG

ayuh kite mengupas resepi seorang manusia de wasa yang suka masak campak2 bahan-bahan..

bahan-bahan untuk kentang :

  1. kentang
  2. air
  3. cili boh/ gili giling,cili kering
  4. bawang besar
  5. bawang putih
  6. asam jawa
  7. gula
  8. kicap
  9. garam
  10. sos tomato
  11. minyak untuk menggoreng

mula-mula sile kupas kentang dan potong ikot citerase..kalau anda cantik,kentang pun mesti cantik..hoho..lepas itu sile lah rendam kentang itu dalamair yang diletak kan dengan garam..dalm setengah jam hokey..lepas tu toskan kentang dan goreng dengan minyak yang banyak..bile masak, ketepi kan.

selpas itu, tumis bawang besar, bawang putih yang di kisar..tumis lame2 tau..masukkan skali dengan cili boh dan sos tomato..tambah air sikit2 untuk kasi bawang itu betol2 masak.then masuk kan air asam jawa, gula dan 2 sudu kicap..goreng lagi sampai naik bau yang semerbak..masuk kan gula dan garam..bile dah macam bawang tu betul2 hancur, garing, baru letak kentang yang di goreng tadi..biar sebentar..tutp api dan sedia di hidang kan..

tarraaaaaaaaaaaaaaa...dah siap...ayuh makan :)

Glow text generator

5 comments:

nick dot anis said...

wah,,bukak je blog hanim dengar lagu cute sangat.huhu..nampak pulak kentang sedap ni..:))

eesyaheera said...

kalau tambah tempe sedap lagi ni. Yums!

Aida Azryn said...

huhu... menyelerakan~ 0.0

haNem said...

tambah tempe and bilis..letak kacang tanah cikit..waaalllaah!

zainul zaki said...

tambah dengan cili padi potong halus,, wahh,,nyam