25 August 2010

RaYe Versi Hanem Kecik

kalau ingat-ingat zaman dulu kan, biler time bulan puase jer, ayah mesti bawak pg bazar tiap-tiap petang..bnda wajib yang perlu beli ialah tembikai.. tu wajib ah beli..hari-hari tembikai dan sampai pakcik yang jual tu nampak jer muke saye terus ulur plastik yang ader tembikai...

pastu balik bazar biase nyer singgah umah pak sedare.. amik kazen saye yang tua untuk bukak poser dirumah bersama tok dan tokki yang bercinta tercinta. oh lupe, saye tinggal bersama tok,tokki,ayah,mak dan jugak adik2 yang lain..

tapi tu kisah maser umor 5,6 tahun..maser tu baru ader sorang adek kot.. pg bazar nek moto, biler adek dah berderet dan sepupu tua yang maken tua tu dah tua, ayah cakap "xpayah pg bazarlah makanan dah bnyak"..hamboih, dulu pun makanan bnyak gak.. saje jer kan..huh..

sepupu tua tu umor nya tua dua dua tahun dari saye..hihi..tapi panggil tua, sebab kalau tny dier memori ini mesti dah lupe..sebab tu lah panggil sepupu tua..kan k'ati..hihi


sepupu lebih tua dalam bulatan :)

**************************
rayer pulak!

saye beraya jenis dan pesen lain sket.. family saye mane ader sesi bersalam-salaman dengan mak bapak ..nangis tipu-tipu sebab dah menipu poser sebulan padahal x pose dan pastu janji x nak buat dah..memng ah..pose pun dah habes.. tahun depan scenario same berlaku..cheeewahh...oh..ok..sudah..

sebab saye dan keluarga tinggal bersama tok dan tokki, maka raya kami kompem x der sesi jelajah kampung bersama kain baju sera kueh sempirit hancur.. malam raya keje susun kueh.. oh saye jarang jugak susun kueh ..malam tu sepupu semua pulang ke kampung, jadi dengan jiwa berlagak,ape kate arahkan sepupu yang duk diperantauan menyusun kueh,pasang langsir,masuk kan sarung kusyen kepada kusyen(ape ayat ini)..sapu sampah..dan lain-lain.. bukan susah pun kan.. dah, jangan nak komplen skang cakap saye dera buat itu ini...

nie jalan pulang ke Rumah
pagi esok juga tiade sesi membakar lemang, bakar sate..oh x ade.. memng ah x der..orang bakar lemang malam raye lah.. sengal ah..tapi memng x der la sesi tu sejak semalam..walaupun kami kekampungan, namun sesi itu tiada..kadang-kadang terpK..modern wat, tok and tokki nih..hoho

hari pertama raye, saye x pg smyang raye walaupun umah hanya sekangkang kucen' dari surau..tapi tulah..jahil jugak kan saye nih ..kalu ingat balik, macam ape jer..tahun nie nak pG lah kalau di izinkan..

hari raye pertama tidak berjalan kemana-mana, family terpaksa tinggal dirumah kerna menjadi penyambut tetamu kepada tetamu..ish..sape ntah lempar tetamu nieh.. saye pulak kene sambut.. oh..sengal :)..hari raye kedua baru lah stat jalan-jalan..kesinun,ke sinin, ke sinun lagi..ke sinin lagi...

dan hari-hari raye seterusnye menempel lagi kat rumah..sampai raye ke brape ntah.. x ingat :)..tu jer lah yang saye ingat.. memori lepas format nie lah jadi nyer.. tetibe cite mati..HUH.. X bEST lah Blog nie..okey jangan bace :)

logic x post nie dengan memori saye mase saiz nie??

psst: nie cite time kecik. x semua bnda ingat.. nant saye story kisah mendajal time besar sket.. :) nant mungkin jadi best

3 comments:

aibaks said...

gamba tuh masa kecik ek? haha..comel plak

Siti Nurhanim said...

a'ah..maser kecik..:)

Siti Nurhanim said...

a'ah..maser kecik..:)
bukan maser skarang.. skang nie dah besarlah.hihi