09 July 2010

hati

Cakap sorang-sorang:

nape saye selalu tak tenang?
sebab saya selalu melakukan silap.. sedar atau tidak tiap2 hari saya melakukan silap..
tanpa sedar juga saye yakin untuk tidak buat silap lagi..dan tanpa sedar juga saya mengulangi silap saya lagi...yes.. why?? semua tanpa?? because i'm human?? got Prob?

susah nak puaskan hati semua orang.. semua yang terjadi perlu diambil iktibar.. buang yang buruk amik yang jernih.. tapi x semua orang sedia nak buat.. saye?? pun mungkin susah nak maafkan orang.. then tanpa sedar itu buat hati x tenang.

rasulullah pernah pesan, jangan dikhabar berita ttg keburukan orang lain tika bersama nya.. why? because itu punca hati x tenang, senyuman tak terukir, dan pekerjaan tidak ikhlas..

kawan pernah pesan.. jangan cite aib orang..jangan hebah kan.. saye??entah.. stop.. dulu mase zaman kekanakan memng buat.. tapi dah besar.. hidup ini perjalanan yang perlu ditempuhi.. kadang2 kite hepi kadang2 kite sunyi dan kadang2 kite rase kite x der yang menyayangi.. tapi percaya dan syang pada diri sendiri adalah perkara yang paling susah dan paling penting untuk dibuat...mencari kebenaran itu x salah dan kebenaran itu penyembuh segalanya..(saye dah mengarut)

hati...
kulit hitam x semesti hati hitam.. manusia x penah lari dari lakukan kesilapan.. kalau orang buat salah kat kite kite maafkan dan if kite buat salah harap orang pun maafkan.. tapi bukan senang orang nak maafkan kite..itu bukan di bawah kawalan kite.. Hati milik Allah.. doa senjata untuk ketenangan hati.. slah besar atau kecil itu tetap salah. x der orang suke disalahkan dan ramai orang suke menyalahkan..

hati.. orang putih x semestinnya ade sekeping hati yang suci..orang putih(oh yer mat salleh) mereka putih, tapi hati x tenang sebab die maseh x terima cahaya Islam.. cahaya Iman.. tapi believe or not, kadang2 orang macam nie ebih senang memaafkan.. kenapa?? sebab mereka sentiasa cakap life is too short so, enjoy it.. kalau simpan dendam dalam hati sampai bile pun hidup x tenang.. mungkin boleh pura2.. bagi nasihat kat orang, tapi cuba tny hati...try skang.. setenang mana kamu??

saya;
xtahu la.. hidup panjang.. harapan semoga sentiasa dilindungi.. janji Allah itu pasti.. Kontrak hidup itu hakiki.. saya mahukan ketenangan hati.. bersih dari prasangka, bersih dari dendam dan bersih dari rasa untuk menyalahkan orang lain ttg kesalahan masa lampau.. kalau masa ini boleh diundur sekalipun, tidak berani untuk saya kaakan saya tidak akan melakukan kesilapan yang sama sedangkan masa itu saya tidak tahu apa yang bakal terjadi pada masa hadapan...

sahabat;
ini saya tujukan khas untuk kalian.. yang membaca diharapkan memaafkan segala kesalahan saya. tidak mampu untuk saya kembali kepada masa lalu dan berjanji untuk tidak melakukan kesalahan itu..saya maafkan kesalahan  kamu.. hanya mengharapkan ketenagan hati.. tanpa kite sedar, tanpa diketahui, saya x mampu untuk memuaskan hati kalian. saya manusia biasa yang hanya hidp untuk seketika..saya harap kalian tenang dengan Rahmat Allah...Amiin..

p/: hati...may allah berikan ketengan yang hakiki untuk saya meneruskan pengajian. semester baru bermula..cabaran dan dugaan yang baru.. semoga dilindungi Allah..
Hannaani: if u read this, saya harap awak tidak tersalah paham untuk apa2..
untuk sekelian kali, saya x mampu menyekat siapa2 membuat tafsiran akan coretan saya..HANYA DIA MENGETAHUI SEGALA.. :)

1 comment:

hannaani said...

itulah hidup.ade ups and donws.bukan semua dugaan tu sbg bukti hukuman.kdg2 untuk kita blajar,untuk kita balik pada yang HAK :)