17 July 2010

L.O.V.E

Adapun orang-orang yang beriman amat sangat cintanya kepada Allah. ( Al Baqarah:165).

adapun cinta kita cukup untuk mencintai Allah??hanya Dia?? setelah diuji dengan pelbagai ujian, dan menemui pelbagai halangan,Alhamdulillah, cinta kepada Allah terase sangat tidak merugikan..x rugi ape2 pun..

mengapa?

cinta kepada Allah memberikan ketenangan yang hakiki.. berhubung dengan Allah tanpa sebarang kegagalan dan selagi itulah ketenangan dan kemarakan api cinta itu dapat dikekalkan. semua kuasa Allah yang memberikan hidayah serta petunjuk untuk mencintainya. perjanjian pernah dibuat, mungkin kah ia disedari atau hanya syarat semata-mata untuk dilahirkan dari perut seorang ibu?

saya pun tidak ingat tahu biler kah perjanjian antara saya dan yang MAHA pencipta termaktub??namun sebagai seorang muslim yang berusaha menjadi pencinta setia, saya yakin perjanjian di Loh mahfuz itu memng wujud dan itulah perjanjian yang tidak penah dikhianati oleh pihak satu lagi.. namun, apakah mungkin saya yang beriman lemah ini kekal dgn perjanjian yang tiada hitam putih ini??InsyaAllah..he knows better..

*****
pada satu masa dahulu, sebelum menjejakkan kaki dibumi Allah, segala-galanya telah ditetapkan oleh Allah yang maha berkuasa di Loh Mahfuz.. segala-galanya telah dititipkan untuk segala apa yang bakal berlaku.. semuanya nya menjadi bukti kebesaran Allah. tapi insan lemah iman yang maseh terumbang ambeng dalam percintaan dengan Allah, maseh tidak yakin dengan apa yang berlaku pada hidup nya akhirnya mati dalam keadaan yang sia-sia.Ujian perit dirasakan seperti hukuman yang tidak bersuai padan dengan keadaan nya.

"Allah hanya menguji dengan keupayaan yang kamu miliki"

Pada kejadian Lauh Mahfuz, allah s.w.t menciptakan daripada mutiara putih dan kedua tepinya daripada Ya’kut merah warnanya bersinar dan kepalanya daripada Manikam. Jarak/besarnya di antara dengannya itu bagaikan langit dan bumi dan panjangnya antara Masyrik dan Maghrib/kutub utara dan kutub selatan. Tersuratlah segala nasib amal-amal manusia, untung baik dan untung jahatnya, amal baik dan amal buruknya dan sebagainya. Allahu a’lam bissawaab. Lauh Mahfuz itu dapat dilihat oleh Malaikat ‘Izrail hanya bahagian sebelahnya sahaja dan sebahagian lagi hanya Allah yang lebih mengetahuinya. ya, itu lah loh mahfuz...kalau lah tibe2 mempunyai kuasa melihat perjanjian yang penah termeterai dahulu, mungkin kah kita merasakan ketenangan??rasanya tidak cz we always breach dat contract.

*****
dan hari ini, sekali lagi iman diuji, percintaan dengan Allah semakin dirasekan terisi, semakin beerti dan semkin manis. Percintaan kita dengan Pencipata tidak pernah sama dengan percintaan kita dengan objek yang tercipta. pengisian yang berlainan, cara layanan yang berbeza, tiada hadiah ketika hari lahir, tiada saguhati untuk usaha belajar bersungguh-sungguh, tapi sile tny diri kita, adekah kite merasa satu perasaan yang manis, yang tidak dapat digambarkan pada hari-hari tersebut. ya, itulah pencinta Special, dia mungkin tidak pernah memberikan apa yang kita mahu, tetapi sentiasa dibekalkan dengan apa yang kita perlukan. yes, oleh itu sile enjoy da Ujian..why?? sebab kite perlukan ujian untuk menjadi lebih kuat dan untuk menikmati kenikmatan syurga yang tidak dapat dibayangkan dengan kenikmatan dunia.siler enjoy sedari sedara...

iman lemah, belajar menyayangi hidup yang begitu indah. jangan mengeluh..belajar dari kesilapan dan jangan menyimpan dendam.. semua tu mkanan rohani untuk kekuatan iman. insyaAllah.. Percintaan antara saya Dan Maha Pengasih akan kekal hingga ke akhir hayat.iman yang senipis kulit bawang ini akan menjadi setebal sabut kelapa yang tebal dan boleh menyelamatkan diri ketika kelemasan dengan dugaan Allah..

be strong,
keep on smiling,
he knows better
he loves you more than other..
:)

be funny,
be beuty..
be friendly
but
don't
don't be jelous as it is a serious bad virus..

be kind,
be helpful,
be bee..
but..
don't fooling around

think about it,
faced it, and
solve it as,
avoidance is a cowardly thing to do...
:)

2 comments:

hannaani said...

cheers :)

Siti Nurhanim said...

huhuu..backstabber ramai..kene hati2.depan cakap lain.. blakang kaw kaw kutuk..