16 February 2019

9 TANDA ANDA KEKURANGAN VITAMIN C

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Hai korang, nak share beberapa tanda kekurangan vitamin C. Bahaya ke kukurangan vitamin C? ada doctor tak bagi makan vitamin C? katanya makan buah buahan ckup? ish ish ish. ku akui kekurangan diri...tak de la mampu nak makan 5-6 biji oren sehari sebab nak make sure vitamin C yang diperlukan badan mencukupi kan. Doktor makan banyak mana oren doktor? Berkaitan supplement, mama una suka follow Dr.Hamid Arshad. Penulisan dia tenang, menyejukkan hati bila baca. kan?Kan? so, lets see, adakah kita mengalami masalah kekurangan vitamin C?

1.GUSI BERDARAH
Jika badan anda kekurangan vitamin C, gusi anda cenderung membengkak, meradang, dan berdarah dengan mudah. Keadaan gusi anda juga boleh merosot. Vitamin C rendah telah dikaitkan dengan periodontitis, penyakit ini membawa kepada jangkitan gusi dan kerosakan yang boleh menyebabkan kehilangan gigi juga.

2.HUJUNG RAMBUT KERING DAN PECAH
Sekiranya tahap vitamin C anda kurang daripada ideal maka akar rambut anda tidak akan dapat memberi faedah sebanyak yang anda perlukan. Oleh itu, anda mempunyai rambut kering dengan hujung berpecah. Tambahan pula, vitamin C membantu dalam pertumbuhan rambut yang lebih cepat, kerana ia membantu tubuh menyerap lebih banyak khasiat. Oleh itu, kekurangan vitamin C mungkin tidak hanya melambatkan pertumbuhan rambut, ia juga boleh menyebabkan keguguran rambut.

3.LUKA LAMBAT SEMBUH
Luka mungkin tidak cepat sembuh kerana anda tidak mempunyai cukup vitamin C yang membantu tisu penghubung mengikat dengan luka. “C” mempunyai peranan penting dalam pembaikan tisu – Ia juga boleh mencegah jangkitan luka.

4.HIDUNG BERDARAH
Jika anda mengalami hidung berdarah yang kerap, anda mungkin mempunyai tahap vitamin “C” yang tidak mencukupi dalam sistem anda. Hidung berdarah juga dikenali sebagai epistaxis, adalah salah satu daripada gejala skurvi, atau keadaan yang menonjolkan kekurangan asid askorbik dalam badan.

5. KULIT KEMERAHAN, KASAR DAN KERING
Kulit kering, kasar, dan merah juga adalah beberapa petunjuk bahawa tidak ada asid askorbik yang mencukupi dalam sistem anda. Tubuh anda memerlukan vitamin C untuk mensintesiskan kolagen kulit, jadi kulit anda tetap kelihatan merah jambu.
Kekurangan vitamin “C” mungkin juga membawa kepada perkembangan keadaan kulit yang disebut keratosis pilaris. Walaupun yang paling biasa di kalangan golongan muda, keadaan ini boleh berlaku pada usia apa pun. Ia dicirikan oleh patch kasar atau benjolan kecil yang muncul di paha, punggung, lengan atas, dan pipi.

6. BADAN MUDAH LEBAM
Kerana kapilari anda lemah tanpa vitamin C, mungkin mengakibatkan lebam segera – lebam juga mungkin menunjukkan keadaan kesihatan yang mendasari.

7. SENTIASA PENAT DAN LEMAH
Kekurangan vitamin C telah terbukti mempunyai hubungan dengan psikologi juga. Kajian berasingan di pesakit hospital dan pelajar sekolah menengah dengan kegelisahan menunjukkan bahawa mood mereka menjadi lebih positif sebanyak 34 peratus selepas mengambil makanan tambahan vitamin C.

8. MUDAH TERDEDAH KEPADA BATUK DAN SELSEMA
Vitamin C membantu dengan pengeluaran sel darah putih yang menyerang virus dan bakteria. Ia juga antioksidan yang melindungi sel-sel anda dari jangkitan. Jika badan anda rendah “C”, anda mungkin terdedah kepada selesema biasa, dan anda lemah terhadap virus selesema atau jangkitan tekak.


9. SENDI MENYAKITKAN DAN MEMBENGKAK
Sendi yang membengkak dengan rasa sakit boleh meradang. Ini adalah perkara biasa bagi mereka yang mengalami arthritis rheumatoid. Orang yang mempunyai paras vitamin C yang rendah mempunyai risiko sebanyak tiga kali untuk mengembangkan penyakit ini berbanding mereka yang mempunyai pengambilan Vitamin C biasa.
So macam mana? Dah cek diri sendiri? Korang ade ke masalah macam ni? Kalau ada cuba la amalkan vitamin C. Mama Una suggest Vitamin C Shaklee. Sebotol Tahan 6 bulan dan ianya sangat lembut pada perut. Diperbuat daripada ekstrak jagung. 


Berita baik! Anda boleh mendapatkan supplement Shaklee daripada Mama Una. Daftar sebagai ahli untuk menikmati bonus pada setiap pembelian dan tips tips kesihatan. 
WhatsApp Mama Una di 0193342290 / 0192122290 (Nik) untuk mendaftar keahlian + supplement.
Jadual pemakanan dan konsultasi berterusan diberikan eksklusif untuk customer yang membuat pembelian produk Shaklee daripada Mama Una.
*DISCLAIMER
These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.
Kami ialah Pengedar Sah Shaklee di Taman Melati, Wangsa Maju, Ampang, Gombak dan kawasan sekitar. Penghantaran produk Shaklee menggunakan kurier ke seluruh Malaysia. Untuk order produk, daftar keahlian, atau peluang jana pendapatan dengan Shaklee, hubungi:
Call/ SMS/ WhatsApp : 019-3342290 / 019-2122290
E-Mail : lucky_hanim@yahoo.com
Daftar keahlian Shaklee di “Join Now“ sekarang & nikmati penjimatan hingga 20%.

No comments: