26 September 2018

KESAN MEROKOK KEPADA MASALAH KESUBURAN

KESAN MEROKOK KE ATAS MASALAH KESUBURAN LELAKI

Rajin pulak mama una baca kan? Ape kes la yang sibuk sangat duk baca tentang kesuburan ni. Hahaha.

Bukan apa pun, alang alang nak sedarkan tentang merokok ni tak elok kan. So mama una buat la sikit pembacaan tentang isu ini. 

Tambah pulak, bila ada perempuan yang datang beli supplement untuk masalah kesuburan, didapati suami nya seorang perokok. Dah 11 tahun kahwin tapi masih lagi tak dikurniakan cahaya mata.

So, ini info mama una dapat daripada Kementerian Kesihatan Malaysia. 

"Rokok bukan sahaja memberi kesan berbahaya kepada sistem pernafasan dan kardiovaskular tetapi juga memberi kesan kepada kesuburan lelaki. Kesuburan lelaki merujuk kepada keupayaan manusia untuk menghasilkan sperma berkualiti tinggi dengan morfologi sperma, bilangan dan pergerakan yang normal. Walau bagaimanapun, merokok akan mengurangkan pengeluaran sperma dan memberi kesan kepada pergerakan sperma. Namun, merokok juga akan menghasilkan morfologi sperma yang tidak normal. Sperma adalah penting untuk menyuburkan telur dan meneruskan keturunan."

Korang rasa macam mana? Enteng ke isu merokok dan kesuburan ni? Mama una rasa ini big isu. Isu yang perlu diselesaikan oleh kedua dua pihak untuk ikhtiar mendapatkan zuriat. Kadang kadang mentang mentang rahim tu pada isteri, isteri saja yang kena jaga makan minum ambil supplement dan buat rawatan. Lelaki buat apa?

Untuk masalah kesuburan dan masalah merokok, satu produk yang boleh dikongsi adalah vivix! 

1 botol share suami isteri. Lagi best kalau beli twin pack. 😉

Macam mana vivix bantu kesuburan? Nanti mama una share lagi. 

Hadam dulu "masalah kesuburan, mungkin berpunca daripada tabiat merokok suami"

Jom ubah😉 contact mama una tau. http://mamauna.wasap.my/

No comments: