06 September 2012

Proses Kelahiran Nik 'Aisy Husna

just a small sharing about my pregnancy..



tanggal 1 september 2012, maka,selamat dilahirkan seorang bayi perempuan yang diberi nama Nik 'Aisy Husna tepat pada pukul 12.00am dengan berat 3.05kg.

alhamdulillah, kelahiran bayi kecil ini dipermudahkan oleh yang MAHA ESA.

pada 30 Ogos 2012, saya ke hospital untuk memastikan bayi di dalam rahim ini sihat.pada hari tersebut, kandungan saya telah overdue selama7 hari..supposely bayi saya dilahirkan pada 23/8.... maka, pada malam 30 ogos,saya telah dimasukkan ke wad bersalin hospital sultanah nur zahirah di Terengganu.. alhamdulillah, walaupun kandungan saya telah melebihi hari after buat pemeriksaan jantung bayi dan scan, bayi saya sihat di dalm rahim :)..

dan seperti yang sedia maklum, saya akan di induce untuk melahirkan bayi saya kerana risiko bayi lemas dan masalah lain adalah sangat tinggi apabila bayi berada lebih masa dalam kandungan..keesokkan harinya, tepat jam 3.30 petang,31 ogos , doktor telah memasukkan ubat (lupe name ubat tu)..ubat tu nak merangsang bukaan jalan untuk pelahiran.

selepas dimasukkan ubat, 2 hours after that,saya dah rase sakit..tapi still boleh kontrol..then, bile masuk waktu magrib, saya terus amikwuduk, solat..mase tengah solat tu, rase ade air keluar secara banyak..tapi still sudahkan solat dengan muke berkerut sebab rase contraction...pukul 8 saya minta doctor check jalan.. alhamdulillah, 3 cm.. and i need to wait for other cm before boleh ke dewan bersalin @labour room..

tepat pukul 11.30 malam, sakit nya memng x dapat tahan sangat..peluh dan menggigil satu badan..syukur sebab dapat nurse yang baik handle saya..die suruh saya masuk bilik pemeriksaan chek bukaan jalan..then, ALLAHMDULILLAH...bukaan jalan 6cm and die suruh kemas baju baby untuk ke labour room...pukul 11.40pm, 31 ogos saya dimasukkan ke labour room..syukur..

Dan, tepat pukul 12.00 am, 1September 2012, saya selamat melahirkan seorang bayi perempuan secara normal ditemani oleh suami tersayang yang menyaksikan kesakitan saya melahirkan zuriat untuk dia:)

thats all..maaf sebb x reti nak mengisahkan proses kelahiran ini dengan lebih menarik...sesungguhnya, bersalin itu memng menyakitkan,namun pengalaman itu sangat berharga dan saya rasa bertuah dapat melalui pengalaman seperti itu..alhamdulillah :)


Glitter text generator

5 comments:

Anonymous said...

sakit bersalin tp tula experience kann siti.slmt bpntg ;)

Mama Un-A-nas said...

tq:)

outbound Malang said...

salam sukses gan, bagi2 motivasi .,
jujur dalam segala hal tidak akan mengubah duniamu menjadi buruk ,.
ditunggu kunjungan baliknya gan .,.

Mama Un-A-nas said...

@outbound Malang
terima kasih :)

Unknown said...

Pn...sy pn patotnye due date hr ni .tp xde tanda lngsung nk bersalin..risaw sgt...doc ckp khamis ni akan di induce...doakan sy dpt bersalin normal mcm puan..