07 September 2012

Tips Untuk Memudahkan Pelahiran

Selamat melahirkan anak sulong saya..Alhamdulillah..

sekarang rasa nak share some ilmu yang saya dapat secara tak langsung semasa proses pelahiran anak saya..Melahirkan seorang bayi kecil bukanlah sesuatu yang mudah..menyakitkan dan menggerunkan..namun janji Allah itu pasti..disetiap kesakitan yang dipinjamkan akan ada satu nikmat yang tak mungkin dapat dilupakan..

antara tips yang berguna:

1. Sentiasa mendengar arahan Nurse yang menghandle Anda
Maaf. Tips ini saya rasa sangat berguna jika anda memilih untuk melahirkan bayi anda di hospital kerajaan. Seperti yang kita sedia maklum, tiada rawatan atau layanan istimewa jika kita memilih untuk bersalin di hospital kerajaan. Layanan Standard terhadap setiap ibu yang mengandung haruslah diterima oleh anda. Ikuti setiap arahan yang diberikan oleh Nurse. Jangan melawan atau bercakap kasar.

2. Beristighfar
Setiap kali kesakitan contraction itu menjengah, banyak-banyak kan istighfar. Jangan mengeluh..

3. Pemakanan
Jangan lupa atau refuse untuk makan jika anda sedang sakit. Bersalin memerlukan tenaga yang banyak. Anda mungkin tiada selera makan. tetapi anda perlumemaksa diri anda untuk makan.. Banyak kan minum air masak dan kurma.

4. Mohon Pada ALLAH
Jangan sesekali lupa untuk beribadat walaupun anda sakit. Solat selagi mampu..Berdoa dan jangan dijadikan alasan sakit sedikit untuk tidak bersolat.

i randomly wrote these tips sebab bosan..kalau berguna, Alhamdulilla, kalau rase ini sampah..maaf :)
Glitter text generator

2 comments:

Jiha said...

Yup btl tu..jgn kerek sgt kt spital gomen..nnt diorg takmo layn kita dgn baik..

Anyway,tahniah kerana dh jadi mommy..comel sgt aisy husna..nama anak sy aisy irfan..berbeza jantina tp bernama sama..

Salam kenal..byk tips ttg penjagaan bby sy ada kongsikan di blog!

Jiha said...

Oops lupa..klu utk bb, lg elok klu tpg ubi tu dibancuh dengan sedikit air. Br disapu pd bb utk elakkan bb sedut byk sgt tpg ke paru paru..my new tips!