31 March 2013

Baby homemade tomato sauce

hai ollss..aku kan ibunda yang malas..hahaha..maka, seperti biase lah kan, disebabkan kemalasan untuk memasak, aku buat siap2 tomato sos untuk di letak dalam semua jenis bubur dan pasta UNA..eh eh..malas ke macam tu? rajin lah kan..salah plak..lepas ni sile gantikan "malas" dengan word "rajin"...


Apabila malas, aku telah ke pasar pagi sabtu untuk mendapatkan sayur sayuran yang segar bugar...oleh itu, setelah mendapati buah tomato sangat segar, maka aku yang malas ini, terus berazam untuk buat tomato sos untuk una..


so, here we gooo...

bahan-bahan bawang besar dan tomato...tomato tu korang toreh bontot dia macam dalam gambar..kenpa perlu toreh? untuk memudahkan kerja ibu yang malas lah..hahaha..
rebus semua tomato dan bawang sehingga empuk...bile empuk, kulit tomato akan merekah macam dalam gambar..maka senanglah kerja mengupas tomato..see..itu tujuan kite toreh bontot tomato tadi :)
selepas itu, bender mcam biase, tapis dan masukkan dalam kiub ais..siap..okey, sampai sini je..ni betol2 malas nak taip..bye :)

psst: reminder to all IBU yang menjage pemakanan anak secara teliti..tomato untuk seploh bulan..cume aku je kasi kat baby 7 bulan..sekian terima kasih :)

No comments: