16 June 2013

Stok Ayam

type cepat2 sebab x de mase nak tulis panjang panjang..eh tapi ni dah panjang pun..maaf..

ini adalah bahan-bahan okey..aku pakai bahagian rib..sebab nak jimat..nak tulang and isi skali..pastu bawang besar n bawang merah,bawang putih ,halia, serai, kulit kayu manis, bunga lawang, cengkih, dan buah pelaga.
halia dan serai tu ketok2 sahaja,
bawang besar dan bawang merah tu mayang tebal tebal


ni konon cara nak susun dalam periuk..tapi kalu korang nak bantai jer pun okey lah jugak..hahah..x payah samik na wa ato' na sangat dengan ape yang aku tunjuk..aku pun men hentam je 

bila dah mendidih, ayam dah masak, aku amik isi ayam tu, pastu aku tikam tikam pakai garfu sampai hancur lunyai..aku still biarkan tulang ayam dalam periuk dalm 2 jam gitu..aku malas nak tunggu lame2..pastu bile air dah nak kering, aku masukkan bawang goreng n daun sup...pastu, aku tutup api and sejukkan, dah sejuk aku blend halus stock tu.jangan la tanya aku blend skali ke tulang tu..aku x kasi anak aku makan tulang ooiii..tulang, rempah ratus, serai, halia semua aku buang..aku blend utk hancurkan bawang2 tu jer.then aku buat mcm dalam gambar..
eh eh, kalu korang x paham kan, meh tnya aku la..aku x reti nak explain satu2 ..DONE.


ANAK 7 BULAN: stock ayam korang buat lah, tapi x payah taruk segala rempah ratus bermutu tu..korang pakai rangka ayam jer..pastu letak bawang besar 1 labu n bawang putih 2 ulas..isi ayam aku x amik mase buat stock untuk una mase dia 7 bulan..

stock ni aku buat utk 2 minggu jer..tapi kalu ade lebih, minggu ketiga pun aku kasi jer...hahaha..elok je una, mum cooks always the best food ever..agagaga..

ok..nak g mengepam susu..tata :)

No comments: