30 January 2019

RESEPI PIKAT SELERA ANAK :NASI CARROT

Assalamualaikum. Hari ini mama una nak share satu resepi nasi yang sangat awesome! Best tau nasi ni. No garam! Hahaha. Eh ade orang buat nasi sedap sedap buh garam tau. Sebb tu makan nasi sikit berat naik melantun lantun.hihi. 
So, this is the nasi! The delicious nasi. Mama Una namakan nasi carrot. Una dan Anas suka nasi ni sebab dia lemak lemak manis carrot tu. Resepi ni nak pikat selera anak. Bimbangkan anak kurang makan? 
Bahan Bahan
1. 1 cawan berad
2. 1 sudu butter
3. Olive oil
4. Bawang besar
5. Carrot di sagat
6. Jagung
7. 1 1/2 cawan air
Cara cara
👩🏻‍🍳 Masukkan olive oil dan butter hingga panas. Masukkan bawang besar. Tumis hingga naik bau. 
👩🏻‍🍳 Masukkan carrot dan jagung. Kacau kacau. Masukkan air. Biarkan air mendidih. 
👩🏻‍🍳 Masukkan beras yang telah dibersihkan dan ditoskan. Kacau sebati dan tutup penutup periuk. Masak dalam 10-15 minit. Siap.
Ini mama una masak guna dapur gas tau. Nasi dia jadi elok cantik. Just make sure masukkan beras masa air mendidih. 
Makan nasi carrot dengan sup ayam. Memang anak anak akan berselera. Ini antara menu yang boleh dicuba kalau anak anak tak ada selera makan. Bagus sangat tau. Tapi kalau anak anak memang payah sungguh sungguh nak makan boleh juga cuba mealshakes Shaklee. 
Dulu masa una underweight, mama bagi mealshakes shaklee. Berat dia naik daripada 13kg ke 16kg. Barulah balance anakku. Hahahaa. So korang kalau nak nak mealshakes boleh juga order dengan mama una.
Okey, thanks for reading. Selamat mencuba nasi carrot.

No comments: