30 June 2010

SecReT admirE

dier telah kehilangan nikmat hidup yang ke 10..kasihan dier.. x tahu macam mane nak tulun...nie dier orang yang ilang nikmat iddoopp.. kenape?sebab;....

~dier tiada kebolehupayaan makan ayam kFC~

secret admire: Al Quran
sebab: menghulurkan bantuan dalam diam..kadang2 tanpa sedar..
bukti: rasai n hayati sendiri..
kesan; Tenang sepanjang Hayat..

a story:
seorang datuk yang sentiasa membaca al quran. tanpa jemu-jemu. membaca dalam kesedaran yang die tidak mengetahu maksud alquran itu..

pastu, dikala lelaki tua itu membaca Alquran, cucu nya bertanya "why u reading dis book?"padahal tokki dop tahu pun makna ayat tue..

lantas si tua itu menjawab...take this basket yang sangat dirty, amik air kat sungai dengan gune bakul nie. budak tu pun buat macam yang atuk diesuruh..

tapi paham2 lah, bakul mesti ah berlubang, air kan cecair kompem2 la mengalir kuar ikot lubang2 tue.. adesshh.. BETUL ah atuk nie nyanyuk...(huahuahua)--->silap gelak..

budak tu cakap,x dapat la tuk,
atuk dier cakap: "mung cedok air sunga itu pahtu mu lari lah balik dumoh cepat2..."
budak tu cakap: "Ok!"

dan budak tu buat lah.. cedok air dan lari.. tapi maseh x dapat lagi...
diulang nyer samapai berkali-kali...
dikejauhan, atuk nye melihat cucunya itu kepenatan lantas dipanggil nya..

atuk: "meh cini"
cucu: "i'm coming"
atuk: "nampak x? walaupun x dapat membawa air sungai pulang ke rumah menggunakan bakul, tapi bakul yang kotor tadi dah bersih"
cucu; "a'ah la"
atuk: macam tu jugak dengan membaca alquran, walaupun kita x paham akan maknanya, tetapi membacanya dapat membersihkan hati kita yang kotor..

ye kawan2,lihatlah kebesaran n Kekuasaan Al quran..Bacalah walaupun sepotong ayat...

-Waallahua'lam-
sumber-BERNAMA-

2 comments:

hannaani said...

this is awesome!hati kite ni mcm baldi tadah air hujan.fitrahnya suci.tapi kalau baldi yang dah penuh air hujan tadi kite dedahkan..lekat lah habuk2.hati ni kalau kita dedahkan dengan debu2 dosa,gelaplah ia

Mama Un-A-nas said...

yep2...owaiz read quran.. memng seyesly rase kebeerkesanan nyer kan...hohoho...syok ngat..kalau sedih sangat memng buleh ngis kan walaupun 1 patah haram orang x paham maksud nya...